
Våra avbokningsregler hittar du i våra resevillkor.
Från och med den 2/4 behövs ett ETA (Electronic Travel Authorisation) för inresa till Storbritannien och man kan ansöka om ETA fr o m den 5/3. Ett ETA varar i två år under förutsättning att man inte förnyar sitt pass under den tiden. Gör man det måste även ETA förnyas. All information hittar du här:
https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta
Reseförsäkring
Trots att Storbritannien har lämnat EU gäller fortfarande Försäkringskassans EU-kort där vid sjukdom och olycksfall. Det täcker dock inte sjuktransport hem så ta reda på hur din hemförsäkring ser ut och teckna eventuellt en utökad reseförsäkring inom din hemförsäkring. Kontrollera att försäkringen täcker även pandemier och Covid19.
Mer info om EU-kortet hittar du på www.forsakringskassan.se.
I vissa hemförsäkringar ingår även avbeställningsskydd i det fall att du eller ditt resesällskap blir sjuk före avresa och måste avboka resan. Kontakta det bolag du har din hemförsäkring i för att se vad som gäller. Obs! Ta reda på om ditt skydd även gäller Covid19.
Läs om hur vi behandlar personuppgifter här:
Personuppgiftspolicy
Allmänt:
Elphin Communication AB org.nr 556357-1792, värnar om din personliga integritet. Du ska alltid
kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Med denna Personuppgiftspolicy
beskriver vi hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med tillämplig
lagstiftning.
Personuppgiftsansvarig:
Elisabeth Nicholson är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar
för att behandlingen sker i enlighet med tillämplig lagstiftning och kan nås på elisabeth@torkel.com
eller på telefon 0706-109088.
Hur vi samlar in personuppgifter?:
När du bokar en resa, tilläggstjänst, eller vid personlig kontakt med oss eller när du registrerar dig för
nyhetsbrev mm samlar vi in personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-post, kön och
födelsedata.
Med vilken grund samlar vi in uppgifterna?:
Vi samlar in nödvändiga uppgifter för att kunna fullgöra vårt reseavtal med dig. Om vi inte har en
avtalsrelation eller någon annan laglig grund för att hantera dina personuppgifter som stöd, har du gett ditt samtycke för oss att behandla dem för att kunna skicka nyhetsbrev t.ex.
För vilka ändamål samlas uppgifterna in?:
Uppgifterna behövs för att vi ska kunna administrera, leverera och tillhandahålla kundservice kring
resetjänsten eller någon av de andra tjänsterna vi tillhandhåller. Bl.a. används dina personuppgifter för utskick och tillhandahållande av information via e-post, sms och/eller telefonsamtal för själva resan. Dina kontaktuppgifter och bokningsinformation kan också komma att användas vid
kundundersökningar.
Hur länge sparas informationen?:
Efter avslutad resa sparas dina kunduppgifter och resehistorik i två år om du inte aktivt samtyckt till
att vi får behålla dina uppgifter längre. Vi sparar också dina personuppgifter på andra grunder än
reseavtal, t.ex. för att följa bokföringslagen. De lagstadgade kraven enligt andra lagar styr hur länge vi måste spara dina uppgifter.
Om du har registrerat dig för att få nyhetsbrev kan du närsomhelst tacka nej till fortsatta utskick.
Vilka andra får tillgång till personuppgifterna?:
För att kunna fullgöra vårt avtal, lämnas uppgifterna vidare till de leverantörer som ansvarar för sin del av resan, dvs. flygbolag, hotell, hyrbilsfirma etc. Vi har vidtagit alla rimliga legala, tekniska och
organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå.
Personuppgifter i tredje land:
Vi arrangerar resor till länder både i EU och utanför EU och därför överförs personuppgifter till
samarbetspartners eller leverantörer även utanför EU/EES. När detta sker vidtas alla rimliga legala,
tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och
med en adekvat skyddsnivå även i länder utanför EU.
Säkerhet:
Vi vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust eller obehörig
åtkomst, användning, ändring eller röjande. Vi arbetar löpande med ”inbyggt dataskydd och dataskydd som standard”.
Dina rättigheter:
Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller i vissa fall radering av dina personuppgifter, begära begränsning av fortsatt behandling av dina personuppgifter samt en rätt att invända mot behandlingen. Vi kommer i så fall att underrätta varje mottagare till vilken personuppgifterna har lämnats ut om eventuella rättelser eller radering av uppgifter samt begränsning av behandling av uppgifter i enlighet med ditt önskemål.
Du har rätt att, genom en skriftligt undertecknad ansökan, kostnadsfritt erhålla ett registerutdrag om bland annat vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för t.ex. direkt marknadsföring har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke och/eller avregistrera dig i våra marknadsföringsmeddelanden. När vi har mottagit din återkallelse kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för det ändamål du lämnade ditt samtycke.
Du har rätt till dataportabilitet, det vill säga en rätt att begära att dina personuppgifter överförs till
någon annan.
Du har rätt att inge klagomål till Datainspektionen om du anser att vi inte behandlar dina
personuppgifter på korrekt sätt. Läs mer på www.datainspektionen.se.