top of page
Shetland_4.jpg

RESEVILLKOR, SE PDF

Våra avbokningsregler hittar du i våra resevillkor.

 

 

 

 

 

BOKNINGSFÖRFARANDE:

Beroende på när du bokar ser bokningsförfarandet lite olika ut.

Under årets lopp lägger vi ut resorna som planeras för nästkommande år, först för intresseanmälningar och när program och pris är på plats mailar vi dem som lämnat intresseanmälan så att de får en chans att boka innan vi lägger ut på bl a sociala media. En intresseanmälan innebär alltså endast att man får reda på när program och pris är på plats och först då kan man, om man vill, boka en plats. Hur man går tillväga för att boka anges i programmen för respektive resa.

Anmälningsavgiften, som är 20% av resans pris, faktureras när vi ser att resan i fråga blir tillräckligt bokad för att kunna genomföras. I allmänhet ser vi detta som senast under sen höst men ibland dröjer det längre. Om vi inte vet helt säkert i november/december om resan kan genomföras mailar vi dem som bokat och meddelar antingen att vi ställer in resan, eller att vi väntar lite till för att se om det kommer in fler bokningar.

Eftersom anmälningsavgiften oftast faktureras efter anmälan och sällan i samband med den, bekräftas bokningen via mail när den sker.

Slutfakturan mailar vi ca åtta veckor innan avresa och sista betaldatum är ca sex veckor innan resan går av stapeln.

Då hotellen på våra resmål i allmänhet behöver besked ca 8-12 veckor innan resans början angående hur många av de bokade rummen vi kommer att behöva, bör man boka i god tid för att försäkra sig om en plats på den önskade resan. De rum vi inte behöver avbokas vid denna tidpunkt och det är i allmänhet svårt att boka rum för sena anmälningar efter att detta är gjort.

I de fall flyg ingår rapporterar vi namnen på passagerarna senast sex veckor innan avresa och i samband med detta avbokar vi de platser vi inte behöver.

Med andra ord – om du hittar en resa du väldigt gärna vill följa med på så boka i god tid😊.

RESOR TILL STORBRITANNIEN

Från och med den 2/4 behövs ett ETA (Electronic Travel Authorisation) för inresa till Storbritannien och man kan ansöka om ETA fr o m den 5/3. Ett ETA varar i två år under förutsättning att man inte förnyar sitt pass under den tiden. Gör man det måste även ETA förnyas. All information hittar du här:
https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta

Reseförsäkring
Trots att Storbritannien har lämnat EU gäller fortfarande Försäkringskassans EU-kort där vid sjukdom och olycksfall. Det täcker dock inte sjuktransport hem så ta reda på hur din hemförsäkring ser ut och teckna eventuellt en utökad reseförsäkring inom din hemförsäkring. Kontrollera att försäkringen täcker även pandemier och Covid19.

Mer info om EU-kortet hittar du på www.forsakringskassan.se. 


RESEFÖRSÄKRINGAR:
I vissa hemförsäkringar ingår även avbeställningsskydd i det fall att du eller ditt resesällskap blir sjuk före avresa och måste avboka resan. Kontakta det bolag du har din hemförsäkring i för att se vad som gäller. Obs! Ta reda på om ditt skydd även gäller Covid19.


 

Läs om hur vi behandlar personuppgifter här:

Personuppgiftspolicy

Allmänt:

Elphin Communication AB org.nr 556357-1792, värnar om din personliga integritet. Du ska alltid

kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Med denna Personuppgiftspolicy

beskriver vi hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med tillämplig

lagstiftning.

Personuppgiftsansvarig:

Elisabeth Nicholson är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar

för att behandlingen sker i enlighet med tillämplig lagstiftning och kan nås på elisabeth@torkel.com

eller på telefon 0706-109088.

Hur vi samlar in personuppgifter?:

När du bokar en resa, tilläggstjänst, eller vid personlig kontakt med oss eller när du registrerar dig för

nyhetsbrev mm samlar vi in personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-post, kön och

födelsedata.

Med vilken grund samlar vi in uppgifterna?:

Vi samlar in nödvändiga uppgifter för att kunna fullgöra vårt reseavtal med dig. Om vi inte har en

avtalsrelation eller någon annan laglig grund för att hantera dina personuppgifter som stöd, har du gett ditt samtycke för oss att behandla dem för att kunna skicka nyhetsbrev t.ex.

För vilka ändamål samlas uppgifterna in?:

Uppgifterna behövs för att vi ska kunna administrera, leverera och tillhandahålla kundservice kring

resetjänsten eller någon av de andra tjänsterna vi tillhandhåller. Bl.a. används dina personuppgifter för utskick och tillhandahållande av information via e-post, sms och/eller telefonsamtal för själva resan. Dina kontaktuppgifter och bokningsinformation kan också komma att användas vid

kundundersökningar.

Hur länge sparas informationen?:

Efter avslutad resa sparas dina kunduppgifter och resehistorik i två år om du inte aktivt samtyckt till

att vi får behålla dina uppgifter längre. Vi sparar också dina personuppgifter på andra grunder än

reseavtal, t.ex. för att följa bokföringslagen. De lagstadgade kraven enligt andra lagar styr hur länge vi måste spara dina uppgifter.

Om du har registrerat dig för att få nyhetsbrev kan du närsomhelst tacka nej till fortsatta utskick.

Vilka andra får tillgång till personuppgifterna?:

För att kunna fullgöra vårt avtal, lämnas uppgifterna vidare till de leverantörer som ansvarar för sin del av resan, dvs. flygbolag, hotell, hyrbilsfirma etc. Vi har vidtagit alla rimliga legala, tekniska och

organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå.

Personuppgifter i tredje land:

Vi arrangerar resor till länder både i EU och utanför EU och därför överförs personuppgifter till

samarbetspartners eller leverantörer även utanför EU/EES. När detta sker vidtas alla rimliga legala,

tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och

med en adekvat skyddsnivå även i länder utanför EU.

Säkerhet:

Vi vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust eller obehörig

åtkomst, användning, ändring eller röjande. Vi arbetar löpande med ”inbyggt dataskydd och dataskydd som standard”.

Dina rättigheter:

Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller i vissa fall radering av dina personuppgifter, begära begränsning av fortsatt behandling av dina personuppgifter samt en rätt att invända mot behandlingen. Vi kommer i så fall att underrätta varje mottagare till vilken personuppgifterna har lämnats ut om eventuella rättelser eller radering av uppgifter samt begränsning av behandling av uppgifter i enlighet med ditt önskemål.

Du har rätt att, genom en skriftligt undertecknad ansökan, kostnadsfritt erhålla ett registerutdrag om bland annat vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för t.ex. direkt marknadsföring har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke och/eller avregistrera dig i våra marknadsföringsmeddelanden. När vi har mottagit din återkallelse kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för det ändamål du lämnade ditt samtycke.

Du har rätt till dataportabilitet, det vill säga en rätt att begära att dina personuppgifter överförs till

någon annan.

Du har rätt att inge klagomål till Datainspektionen om du anser att vi inte behandlar dina

personuppgifter på korrekt sätt. Läs mer på www.datainspektionen.se.

bottom of page